ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Γ ́ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2017
Α1.
Το κείμενο αναφέρεται στην επιστήμη. (Θέμα του κειμένου) Αρχικά,
σημειώνεται ότι η
επιστήμη αναβαθμίζει την ανθρώπινη σκέψη και ότι δεν σχετίζεται
με την τεχνολογία. (1η)
Ακόμα, επισημαίνεται ότι η επιστήμη αντανακλά την
πνευματική και ηθική διάσταση της κοινωνίας (2η) και ότι τα ανθρωπιστικά ιδεώδη εκφυλίστηκαν στη σύγχρονη εποχή,
με συνέπεια να δυσχεραίνεται η πνευματική τελείωση. (3η) Επομένως, υπογραμμίζεταιότι είναι αναγκαία η κοινωνική
ευσυνειδησία του επιστήμονα για να γνωρίζει αν τα δημιουργήματά του είναι ωφέλιμα ή επιβλαβή (4η),
ενώ παράλληλα τονίζεται ότι η χρήση της επιστή
μης από την τεχνολογία έχει προκαλέσει και επιπτώσεις. (5η) Τέλος, υπογραμμίζεται η αναγκαιότητα ύπαρξης επιστημόνων με ανθρωπιστική προσωπικότητα. (6η)
Β1.
Α. Λάθος
Β. Λάθος
Γ. Σωστό
Δ. Σωστό
Ε. Σωστό
Β2.α
Η πρώτη παράγραφος αναπτύσσεται με τη μέθοδο τη
ς αιτιολόγησης. Συγκεκριμένα,
αιτιολογείται η μη ταύτιση επιστήμης και τεχνολογίας: << Επιστήμη, βέβαια και
τεχνολογία δεν ταυτίζονται,
διότι η επιστήμη. . . >>
Ένας δεύτερος τρόπος ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου είναι η μέθοδος της
σύγκρισης – αντίθεσης,
καθώς συγκρίνονται οι στόχοι επιστήμης και τεχνολογίας :
<< Η επιστήμη παραμένει προσηλωμένη σε όλο και πιο βαθιά κατάκτηση γνώσης,
ενώ η τεχνολογία έχει ως επιδίωξη . . .>>.
Σημείωση: Ζητείται μόνο ένας τρόπος
Β2β.
Βέβαια : βεβαίωση
Εάν : προϋπόθεση
Όμως : αντίθεση
Για τούτο: αιτιολόγηση
Δηλαδή :επεξήγηση
Β3α.
Αέναος :συνεχής
Προσηλωμένη :αφοσιωμένη
Αλλοτριώνουν :εκφυλίζουν
Εγείρουν :ξεσηκώνουν, προκαλούν
Καταστρεπτικό :ολέθριο
Β3β.
Συγκεκριμένο –ασαφές
Βελτίωσε –επιδείνωσε
Ευθύνη–ανευθυνότητα
Υλική –θεωρητική, άυλη, πνευματική
Ελευθερία –υποδούλωση, χειραγώγηση
Β4α.
Με τη χρήση του ασύνδετου σχήματος ο συγγραφέας επιτυγχάνει την παράθεση
στοιχείων, με έμφαση
Β4β.
Με τη χρήση του ρηματικού ερωτήματος ο συγγραφέας καθiστά τον δέκτη κοινωνό του προβληματισμού του, ενώ το ύφος γίνεται ζωντανό και παραστατικό.
Η πρώτη παράγραφος αναπτύσσεται με τη μέθοδο τη
ς αιτιολόγησης. Συγκεκριμένα,
αιτιολογείται η μη ταύτιση επιστήμης και τεχνολογίας: << Επιστήμη, βέβαια και
τεχνολογία δεν ταυτίζονται,
διότι η επιστήμη. . . >>
Ένας δεύτερος τρόπος ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου είναι η μέθοδος της
σύγκρισης – αντίθεσης,
καθώς συγκρίνονται οι στόχοι επιστήμης και τεχνολογίας :
<< Η επιστήμη παραμένει προσηλωμένη σε όλο και πιο βαθιά κατάκτηση γνώσης,
ενώ η τεχνολογία έχει ως επιδίωξη . . .>>.
Σημείωση: Ζητείται μόνο ένας τρόπος
Β2β.
Βέβαια : βεβαίωση
Εάν : προϋπόθεση
Όμως : αντίθεση
Για τούτο: αιτιολόγηση
Δηλαδή :επεξήγηση
Β3α.
Αέναος :συνεχής
Προσηλωμένη :αφοσιωμένη
Αλλοτριώνουν :εκφυλίζουν
Εγείρουν :ξεσηκώνουν, προκαλούν
Καταστρεπτικό :ολέθριο
Β3β.
Συγκεκριμένο –ασαφές
Βελτίωσε –επιδείνωσε
Ευθύνη–ανευθυνότητα
Υλική –θεωρητική, άυλη, πνευματική
Ελευθερία –υποδούλωση, χειραγώγηση
Β4α.
Με τη χρήση του ασύνδετου σχήματος ο συγγραφέας επιτυγχάνει την παράθεση
στοιχείων, με έμφαση
Β4β.
Με τη χρήση του ρηματικού ερωτήματος ο συγγραφέας καθiστά τον δέκτη κοινωνό του προβληματισμού του, ενώ το ύφος γίνεται ζωντανό και παραστατικό.