Φωνολογική Ενημερότητα  - Σύνδεση με δυσλεξία



Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Μανίκας, Φιλόλογος - Ειδικός παιδαγωγός



Η φωνολογική ενημερότητα είναι η ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει και να χειρίζεται τους βασικούς ήχους (φωνήματα) του λόγου και να τα συνδέει με τα αντίστοιχα σύμβολα του γραπτού λόγου (Κάκουρος & Μανιαδάκη, 2006). Επίσης σχετίζεται με την ικανότητα του παιδιού να προσεγγίσει τη λέξη σε διάφορα επίπεδα όπως το οπτικό, το ακουστικό και το μικτό (Στασινός, 2015), δηλαδή να αναγνωρίζει ότι οι προτάσεις αποτελούνται από λέξεις, οι λέξεις από συλλαβές και οι συλλαβές από φθόγγους. Για την κατάκτηση του γραπτού λόγου απαιτείται  η απόκτηση φωνολογικής ενημερότητας (Swan & Goswami, 1997). Αρχικά το παιδί θα πρέπει να αναγνωρίσει ότι σε κάθε φώνημα αντιστοιχεί ένα γράφημα, δηλαδή ένα γραπτό σύμβολο και έπειτα στην απόκτηση αυτής της δεξιότητας θα στηριχθεί η ανάγνωση και η γραφή,
Σύνδεση ελλείμματος φωνολογικής ενημερότητας με τη δυσλεξία
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι πιθανά φωνολογικά ελλείμματα να σχετίζονται με τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ενός παιδιού. Τα φωνολογικά ελλείμματα ενός παιδιού μπορεί να σχετίζονται με ελλειμματική ανάπτυξη κάποιων από των βασικών δεξιοτήτων γραμματισμού (οπτικής ή ακουστικής αντίληψης ή και στους δύο τομείς).