Επιμέλεια : Κωνσταντίνος Μανίκας, Φιλόλογος - Ειδικός Παιδαγωγός
Η πρώιμη διάγνωση της δυσλεξίας παίζει καθοριστικό ρόλο
στην πορεία και την εξέλιξη του παιδιού. Όσο πιο νωρίς γίνει η διάγνωση, τόσο καλύτερες είναι οι προοπτικές αποτελεσματικής
παρέμβασης στο πρόβλημα (Στασινός, 2015). Η επιβράδυνση στη γλωσσική ανάπτυξη
του παιδιού προσχολικής ηλικίας μπορεί να αποτελέσει έναν πρώιμο δείκτη
ευπάθειάς του στον αναπτυξιακό τομέα. Τα ευρήματα των οικείων ερευνών αλλά και
η συναφής κλινική εμπειρία των ειδικών μελετητών και εκπαιδευτικών έδειξαν ότι
η πλειοψηφία των παιδιών με δυσλεξία που παραπέμπονται για διαγνωστική εξέταση
βιώνουν πολύ πρώιμα σοβαρές δυσκολίες στην προσπάθειά τους για πρόσκτηση της
μητρικής τους γλώσσας.
Τα παιδιά με επιβραδυνόμενη γλωσσική ανάπτυξη αργούν να μιλήσουν, να πουν μαμά-μπαμπά, να μάθουν λέξεις, να κάνουν προτάσεις ενώ η ομιλία τους μπορεί να μην είναι ευκρινής. Επιπλέον, υπάρχουν ελαφρές μορφές καθυστέρησης λόγου όπου ένας πεπειραμένος δάσκαλος μπορεί να εντοπίσει κάποιες μικροδιαταραχές όπως πτωχό λεξιλόγιο και ελαφρά δυσαρθρία καθώς και πιο βαριές μορφές όπου τότε εύκολα μπορούν να γίνουν αντιληπτές. (Στασινός, 2015).Η επιβραδυνόμενη γλωσσική ανάπτυξη είναι μία γενική καθυστέρηση στην αντίληψη, την επεξεργασία και έκφραση λόγου η οποία συχνά συνοδεύεται και από άλλες νευροψυχολογικές διαταραχές (Στασινός, 2015).
Τα παιδιά με επιβραδυνόμενη γλωσσική ανάπτυξη αργούν να μιλήσουν, να πουν μαμά-μπαμπά, να μάθουν λέξεις, να κάνουν προτάσεις ενώ η ομιλία τους μπορεί να μην είναι ευκρινής. Επιπλέον, υπάρχουν ελαφρές μορφές καθυστέρησης λόγου όπου ένας πεπειραμένος δάσκαλος μπορεί να εντοπίσει κάποιες μικροδιαταραχές όπως πτωχό λεξιλόγιο και ελαφρά δυσαρθρία καθώς και πιο βαριές μορφές όπου τότε εύκολα μπορούν να γίνουν αντιληπτές. (Στασινός, 2015).Η επιβραδυνόμενη γλωσσική ανάπτυξη είναι μία γενική καθυστέρηση στην αντίληψη, την επεξεργασία και έκφραση λόγου η οποία συχνά συνοδεύεται και από άλλες νευροψυχολογικές διαταραχές (Στασινός, 2015).
Παραδείγματα από την καθημερινή
σχολική πράξη.
Μέσα στη σχολική τάξη
ένα παιδί πρώτης δημοτικού δυσκολεύεται στο να μάθει την άλφα-βήτα,
επίσης ένα παιδί νηπιαγωγείου δυσκολεύεται να μάθει ένα ομοιοκατάληκτο
ποιηματάκι ή να απαριθμήσει τους αριθμούς με τη σειρά ή τις
ημέρες της εβδομάδα.
Βιβλιογραφικές αναφορές
Στασινός, Δ. (2015). Ψυχολογία του λόγου και της γλώσσας.
Ανάπτυξη και παθολογία. Δυσλεξία και Λογοθεραπεία. Αθήνα: Gutenberg.
Στασινός, Δ. (2016). Η ειδική εκπαίδευση 2020 plus. Για μια συμπεριληπτική ή ολική εκπαίδευση στο νέο- ψηφιακό σχολείο με
ψηφιακούς πρωταθλητές. Αθήνα: Παπαζήση.