Ποιές οι διαφορές μεταξύ της νοητικής δυσκολίας (της νοητικής υστέρησης) και της ψυχικής ασθένειας. Γράφει ο Κωνσταντίνος Μανίκας, Φιλόλογος- Ειδικός παιδαγωγός
Η νοητική υστέρηση
διαγιγνώσκεται πριν την ενηλικίωση (18ο έτος της ηλικίας). Ο πιο συνήθης τρόπος διάγνωσης της νοητικής
υστέρησης στα παιδιά είναι η μέτρηση του λεγόμενου "Δείκτη Νοημοσύνης"
ή αλλιώς του νοητικού πηλίκου (Στασινός, 2016). Στις περιπτώσεις νοητικής
καθυστέρησης οι παρατηρούμενες ανωμαλίες και αποκλίσεις στη συμπεριφορά είναι
συνάρτηση της χαμηλής νοημοσύνης ενώ στις περιπτώσεις ψυχικών ασθενειών είναι
συνάρτηση διαταραχών του θυμικού. Στις περιπτώσεις νοητικής καθυστέρησης - με
εξαίρεση ορισμένες σπάνιες περιπτώσεις που προκαλούνται από τραύματα, από
ατύχημα ή από σοβαρές ασθένειες - δεν παρατηρούνται απότομες αλλαγές στις
ικανότητες ή στην προσαρμογή. Αντίθετα, στις περιπτώσεις ψυχικής ασθένειας
συνήθως το άτομο, ενώ εξελίσσεται ομαλά, παρουσιάζει παθολογικά συμπτώματα
απότομα. Το βασικό χαρακτηριστικό των ατόμων με νοητική υστέρηση είναι η
περιορισμένη ικανότητα μάθησης, ενώ στις ψυχικές ασθένειες είναι οι διαταραγμένες
διαπροσωπικές σχέσεις (Στασινός, 2016). Η νοητική καθυστέρηση, από τη στιγμή
που θα εκδηλωθεί, δεν είναι δυνατό να θεραπευτεί, τα νοητικά καθυστερημένα
άτομα δεν επιδέχονται πλήρη θεραπεία και εμφανίζουν τα συμπτώματα σε όλη τη ζωή
τους. Αντίθετα, η ψυχική ασθένεια μπορεί να θεραπευτεί και σε πολλές
περιπτώσεις επιτυχημένης θεραπείας το άτομο μπορεί να αποκατασταθεί πλήρως και
να ζήσει ομαλή ζωή (Παρασκευόπουλος,1980). Οι νοητικές δυσκολίες και η ψυχική
ασθένεια είναι καταστάσεις διαφορετικές τόσο σε επίπεδο ανάπτυξης, όσο και
συμπεριφορών. Μπορεί όμως και να συνυπάρχουν, να έχουμε δηλαδή συννοσηρότητα.
Χρειάζεται λοιπόν, πολύ καλές διαγνωστικές ικανότητες, ώστε να παρέχεται σε
κάθε περίπτωση η απαραίτητη βοήθεια (Στασινός,2016).
Βιβλιογραφικές
Αναφορές
·
Παρασκευόπουλος,Ι.(1980).Νοητική καθυστέρηση.
Διαφορική διάγνωση, αιτιολογία-πρόληψη, ψυχοπαιδαγωγική αντιμετώπιση. Αθήνα:
Ιδιωτική Έκδοση.
·
Στασινός, Δ. (2016). Η ειδική εκπαίδευση 2020 plus. Για
μια συμπεριληπτική ή ολική εκπαίδευση στο νέο-ψηφιακό σχολείο με ψηφιακούς πρωταθλητές. Αθήνα
: Εκδόσεις Παπαζήση.