Ενότητα 1η

Οι πρώτες μέρες σε ένα νέο σχολείο

Κείμενο

Α. Όταν πρωτοήρθα στο γυμνάσιο ένιωθα πάρα πολύ ωραία. Ήξερα ότι θα είχα την ευκαιρία να κάνω μια καινούρια αρχή. Αυτή τη φορά όμως θα μπορούσα να κάνω παρέα και με μεγαλύτερα, πιο ώριμα παιδιά.  Ακόμα και εγώ ο ίδιος ένιωθα πιο ώριμος. Ήμουν σίγουρος ότι μαζί με εμένα θα είχαν αλλάξει και οι συμμαθητές μου! Όμως…να μην υπερβάλουμε κιόλας!
Β. Με περίμενε μια τεράστια γκάμα εμπειριών που δε θα μπορούσα με τίποτα να φανταστώ. Τις πρώτες μέρες σχολείου ήθελα απλά να γνωρίσω τους δασκάλους, να θυμηθώ τους συμμαθητές μου και να μάθω τους κανόνες του γυμνασίου. Οι συμμαθητές μου δεν ήταν όπως είχα προβλέψει. Μερικοί είχαν αλλάξει, προς το καλύτερο ή το χειρότερο, ενώ δεν το περίμενα, και το αντίθετο. Οι κανόνες ήταν αμέτρητοι και αυστηροί. «Κάνε τις ασκήσεις σου!», «θα γράφεις τις εκφωνήσεις των ασκήσεων στο τετράδιό σου», «θα γράφεις με στυλό!», «Δεν θα σηκώνεται κανένας κατά τη διάρκεια του μαθήματος!». Θα μπορούσα να αναπνεύσω για τα επόμενα τρία χρόνια;
Γ. Οι καθηγητές ήταν πιο επιβλητικοί από τις δασκάλες του δημοτικού. Δεν ήταν πια τυχαίοι, αλλά άνθρωποι με σπουδές και γνώσεις μεγάλου επιπέδου. Ήταν άλλη κατηγορία. Πραγματικοί καθηγητές, με όλη τη βαρύτητα της λέξης. Και αυτό μου το περνούσαν κυρίως κάνοντάς με να δω πόση τρέλα και μανία είχαν με το αντικείμενό τους αλλά και με την επιθυμία τους να το διδάξουν και να μεταφέρουν τις γνώσεις τους στα παιδιά ως σύνολο αλλά και στον καθένα ξεχωριστά.
Δ. Τα μαθήματα στην αρχή τα λάτρευα και όντως ήταν πολύ ωραία. Αλλά μετά πέρασε κάποιος καιρός και παρότι ήταν υποφερτά, χρειαζόμουν οπωσδήποτε ένα μεγάλο διάλειμμα. Και με το μεγάλο εννοώ περισσότερο από δύο μέρες! Ο τελευταίος μήνας πριν τα Χριστούγεννα ήταν τραγικός. Όπως καταλαβαίνετε, τα Χριστούγεννα ήταν ευλογία. Δεν φανταζόμουν όμως καθόλου πως το διάστημα μετά θα ήταν πέντε φορές χειρότερο. Πέρασαν τρεις μήνες που δεν είχαμε ούτε τριήμερο! Και μετά ήρθαν οι εξετάσεις! Είχα όμως πρόγραμμα διαβάσματος και έτσι κατάφερα χωρίς πολύ κόπο να γράψω καλά και να βγάλω έναν άριστο βαθμό.
Ε. Μέσα στη χρονιά αντιμετώπισα πάρα πολλές δυσκολίες, κυρίως ψυχικές, που αν και με αποδυνάμωσαν, τώρα πιστεύω πως ήταν για καλό και στην τελική μάλλον με έχουν κάνει δυνατότερο. Για την ώρα δεν ανυπομονώ ιδιαίτερα για τη Δευτέρα Γυμνασίου. Φαντάζομαι το ίδιο πιστεύουν και οι συμμαθητές μου!
Από την ιστοσελίδα www.parentbook.gr (διασκευή)

Παρατηρήσεις

Α.1. Ποια ήταν τα συναισθήματα του μαθητή που γράφει το κείμενο, όταν πρωτοήρθε στο Γυμνάσιο; Να καταγράψετε τρεις φράσεις του κειμένου που να δείχνουν τα συναισθήματά του.
Α.2. Γιατί η γιορτή των Χριστουγέννων ήταν για το μαθητή «ευλογία»;
Α.3. Να γράψετε τρία επίθετα (του κειμένου ή δικά σας) που να περιγράφουν και να χαρακτηρίζουν τους καθηγητές, σύμφωνα με το μαθητή του κειμένου.
B.1. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως αποφαντικές, ερωτηματικές, προστακτικές ή επιφωνηματικές.
i) Όταν πρωτοήρθα στο Γυμνάσιο ένιωθα πάρα πολύ ωραία.
ii) Κάνε τις ασκήσεις σου!
iii) Όμως … να μην υπερβάλουμε κιόλας!
iv) Θα μπορούσα να αναπνεύσω για τα επόμενα τρία χρόνια;
v) Οι συμμαθητές μου δεν ήταν όπως είχα προβλέψει.
vi) Θα γράφεις τις εκφωνήσεις των ασκήσεων στο τετράδιό σου!
vii) Και με το μεγάλο εννοώ περισσότερο από δύο ημέρες!
viii) Φαντάζομαι το ίδιο πιστεύουν και οι συμμαθητές μου!
ix) Ήξερα ότι θα είχα την ευκαιρία να κάνω μια καινούρια αρχή.
x) Δεν θα σηκώνεται κανένας κατά τη διάρκεια του μαθήματος!
Β.2. Να μετατρέψετε τις παρακάτω απλές προτάσεις σε επαυξημένες.
Α) Οι κανόνες ήταν αυστηροί.
Β) Ο μήνας ήταν τραγικός.
Γ) Τα Χριστούγεννα ήταν ευλογία.
Δ) Ήρθαν οι εξετάσεις.
Ε) Εγώ ένιωθα ώριμος.
Β.3. Να μετατρέψετε τις παρακάτω προτάσεις από καταφατικές σε αρνητικές και το αντίστροφο.
Α) Αυτή τη φορά όμως θα μπορούσα να κάνω παρέα και με μεγαλύτερα, πιο ώριμα παιδιά.
Β) Δεν φανταζόμουν όμως καθόλου πως το διάστημα μετά θα ήταν πέντε φορές χειρότερο.
Γ) Για την ώρα δεν ανυπομονώ ιδιαίτερα για τη Δευτέρα Γυμνασίου.
Δ) Οι κανόνες ήταν αμέτρητοι και αυστηροί.
Ε) Δεν θα σηκώνεται κανένας κατά τη διάρκεια του μαθήματος!
Γ. Να γράψετε μια φράση για την κάθε λέξη του κειμένου σας. (Δεν μπορείτε να αλλάξετε το είδος, τον αριθμό, το γένος και την πτώση)
επιβλητικοί
κατηγορία
βαρύτητα
υποφερτά
αποδυνάμωσαν
Δ. Σε μια επιστολή προς ένα φίλο σας που πηγαίνει στην Έκτη δημοτικού, μοιράζεστε τις εντυπώσεις και τις σκέψεις σας από τις πρώτες ημέρες στο Γυμνάσιο.


Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Θεοδώρας Πυττέρου.