Ο δυσλεξικός έφηβος

Στην εφηβεία οι δυσλεξικοί μαθητές αποτελούν μια εξαιρετικά ανομοιογενή ομάδα. Σχεδόν κανένας τους δε μοιάζει με τον άλλον. Το μόνο κοινό χαρακτηριστικό τους είναι το δυσλεξικό τους πρόβλημα. Κάθε δυσλεξικό παιδί μπαίνει στην περίοδο της εφηβείας έχοντας ξεπεράσει λίγο έως πολύ κάποια -άλλο τα πιο βασικά, άλλο τα πιο ασυνήθιστα- από τα  πολυπληθή συμπτώματα της δυσλεξίας. Η εικόνα λοιπόν που σχηματίζει ο καθηγητής για τον δυσλεξικό μαθητή του δημιουργεί σύγχυση σχετικά με τις δυνατότητες και τα προβλήματα που αυτός αντιμετωπίζει. «Αφού δεν αντιστρέφει πλέον γράμματα ή συλλαβές, αφού η ομιλία του είναι σωστή και ώριμη, αφού διακρίνει το αριστερά από τo δεξιά, αφού δεν είναι υπερκινητικός, δε μπορεί παρά να έχει ξεπεράσει το δυσλεξικό του πρόβλημα»
feet-349687_640.jpg
Ποιες είναι οι ενδείξεις ύπαρξης Μαθησιακών Δυσκολιών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση;
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες δεν εξαφανίζονται με την πάροδο του χρόνου. Σε κάθε εξελικτικό στάδιο υπάρχουν κάποιες ενδεικτικές συμπεριφορές, οι οποίες όταν επιμένουν για σημαντικό χρονικό διάστημα και είναι έντονες, παραπέμπουν στην ύπαρξη Μαθησιακών Δυσκολιών. Οι συμπεριφορές αυτές είναι διαφορετικές σε κάθε περίοδο και ειδικά για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση περιγράφονται ως εξής:
Γλώσσα και Μαθηματικά
Ο μαθητής (μπορεί να):
  • αποφεύγει να διαβάζει και να γράφει
  • διαβάζει συχνά λάθος τις γραπτές πληροφορίες
  • δυσκολεύεται να κάνει περίληψη
  • δυσκολεύεται να αναδιηγηθεί με την ορθή σειρά μια ιστορία
  • έχει φτωχή κατανόηση του γραπτού λόγου
  • δυσκολεύεται να καταλάβει το γραπτό λόγο σε όλα τα μαθήματα
  • κάνει πολλά λάθη στην ορθογραφία
  • δυσκολεύεται στις αφηρημένες έννοιες
  • παράγει πολύ φτωχό γραπτό λόγο
  • δυσκολεύεται στην εκμάθηση ξένης γλώσσας
  • δυσκολεύεται στην κατανόηση της θεσιακής αξίας των ψηφίων
  • δυσκολεύεται στην εφαρμογή των βασικών μαθηματικών γνώσεων.

Προσοχή και οργάνωση
Ο μαθητής (μπορεί να):colorful-2729707_640
  • δυσκολεύεται να ακολουθήσει σύνθετες οδηγίες
  • δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί σε ένα έργο
  • δυσκολεύεται σε τεστ πολλαπλής επιλογής
  • δουλεύει αργά στην τάξη και στις εξετάσεις
  • μην κρατά καλές σημειώσεις
  • δυσκολεύεται να ελέγξει το έργο του
  • δυσκολεύεται στην οργάνωση του χρόνου και των δραστηριοτήτων του.



Κοινωνικές δεξιότητες
Ο μαθητής (μπορεί να):
  • μη δέχεται την κριτική
  • δυσκολεύεται στην κατανόηση μη λεκτικών σημάτων στην επικοινωνία
  • δυσκολεύεται στην ερμηνεία των κοινωνικών περιστάσεων
  • παρερμηνεύει συχνά τη συμπεριφορά των άλλων
  • δυσκολεύεται στη διαπραγμάτευση ή στην υπεράσπιση του εαυτού του
  • υποκύπτει εύκολα στην πίεση των συνομηλίκων
  • δυσκολεύεται να «μπει» στη θέση του άλλου.
Ας μην ξεχνάμε ότι τα περισσότερα δυσλεξικά παιδιά μπαίνουν στην εφηβεία έχοντας τη γεύση της σχολική αποτυχίας και της απόρριψης, το συναίσθημα της ανασφάλειας, το παράπονο ότι η προσπάθειά τους σπάνια ανταμείβεται. Ας μην ξεχνάμε ότι έχουμε έναν νοήμονα μαθητή με σκέψη λογική, που πρώτος αυτός αδυνατεί να καταλάβει το “γιατί” του προβλήματός του.
Παντελιάδου, Σ. ( 2004). Ορισμός και Περιεχόμενο των Μαθησιακών Δυσκολιών. Στο Σ. Παντελιάδου, Α. Πατσιοδήμου & Γ. Μπότσας (επιμ.) Οι Μαθησιακές Δυσκολίες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Βόλος.
Πολυχρονοπούλου, Σ. (1990). Ο δυσλεξικός έφηβος στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων – ΥΠΕΠΘ – Εδική Γραμματεία Ειδικής Αγωγής