Λογοτεχνία Β γυμνασίου - "Κάποια Χριστούγεννα" Σχεδιάγραμμα

ΚΑΠΟΙΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ                                                          ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ
 
 
ΘΕΜΑ: Το νόημα που είχε για τον επιστολογράφο η ζακυνθινή κουλούρα για τον εορτασμό των Χριστουγέννων στα φοιτητικά του χρόνια και η αδιαφορία του αργότερα για το έθιμο, όταν τον αφομοίωσε η ζωή της Αθήνας.
ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ: Η σημασία της τοπικής παράδοσης στη ζωή των ανθρώπων και στη διαμόρφωση της θρησκευτικής τους συνείδησης.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Αγαπητοί μου… Δεν τα βλέπω!...».
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Και δεν τα ‘βλεπα… τα Θεοφάνεια».
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Κάποιο χρόνο… να μένει στη Ζάκυνθο».
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Έτσι εξήγησα… Σας ασπάζομαι, Φαίδων».
ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η ζακυνθινή κουλούρα απαραίτητη για τον εορτασμό των Χριστουγέννων.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Εορτασμός των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς κατόπιν εορτής.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Αποξένωση από το έθιμο της κουλούρας.
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Σύγκριση ζακυνθινής κουλούρας και μέλανα ζωμού.
ΤΕΧΝΙΚΗ:
-          Επιστολή που χρησιμοποιείται ως αφηγηματικό μέσο.
-          Απευθύνεται σε πολλούς παραλήπτες μέσω της δημοσίευσής της σε περιοδικό.
ΤΟΝΟΣ: Νοσταλγικός, χιουμοριστικός, απευθύνεται στους παραλήπτες της επιστολής σε ύφος συνομιλίας
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ:
-          Αφήγηση.
-          Περιγραφή.
-          Σχόλια.
-          Διάλογοι.
ΓΛΩΣΣΑ: Απλή δημοτική με πλούσιο λεξιλόγιο κι έντονη χρήση σημείων στίξης.
ΥΦΟΣ: Ζωηρό και παραστατικό σε τόνο κουβεντιαστό και χιουμοριστικό.
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: Επίθετα, Μεταφορές, Ασύνδετο σχήμα, Επαναλήψεις.
ΙΔΕΕΣ – ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ:
-          Υπογραμμίζεται ο δεσμός του ανθρώπου με τον τόπο του, τις θρησκευτικές παραδόσεις και τα οικεία πρόσωπα του περιβάλλοντός του.
-          Αστικός τρόπος ζωής: συντελεί στην εξαφάνιση των παραδόσεων και στην αποξένωση των ανθρώπων από πρόσωπα και συνήθειες που προηγουμένως είχαν μεγάλη σημασία για τη ζωή τους.
-          Νοσταλγία και αναπόληση της γιορτινής ατμόσφαιρας του πατρικού σπιτιού στην αρχή μετατρέπεται σε απογοήτευση και αποξένωση εξαιτίας της μακροχρόνιας απουσίας.